Ręczne sterowanie gazem i hamulcem

Osoby z całkowitym lub częściowym niedowładem kończyn dolnych z wiadomych względów, nie są w stanie obsłużyć gazu i hamulca nożnego oraz sprzęgła. W celu umożliwienia prowadzenia samochodu osobom z takimi niedowładami niezbędne jest przeniesienie czynności wykonywanych przez kończyny dolne na kończyny górne. Problem obsługi sprzęgła można łatwo wyeliminować już podczas zakupu samochodu, wybierając samochód z automatyczną skrzynią biegów. Gaz i hamulec w każdym samochodzie jest niezbędny, a więc konieczne jest specjalne oprzyrządowanie.

Dźwignia ręcznego hamulca:
Obsługę pedału hamulca zasadniczego przenosi się w pobliże zasięgu i możliwości innych czynności ręki prawej. Tym miejscem jest sąsiedztwo kierownicy gdzie jest najbardziej ergonomiczne miejsce do obsługi ręcznej hamulca. Dźwignię hamulca ręcznego montuje się pod kierownicą z prawej strony w pozycji poziomej.

Hamowanie za pomocą dźwigni polega na jej odpychaniu do przodu. Siła hamowania jest proporcjonalna do siły nacisku na dźwignię.

Manetka gazu:
Ponieważ konieczna jest błyskawiczna obsługa, tą samą dłonią, hamulca i gazu np. podczas ruszania, na końcu dźwigni zamontowany jest gaz z manetką suwakową. W celu zwiększenia obrotów silnika (dodania gazu) pokręca się manetką (tak jak w motocyklach).

Blokada hamulca:
W czasie zmiany przekładni biegów w celu jazdy w przód (D), w tył ® lub w celu postoju (P) jest konieczne jednoczesne przytrzymanie hamulca podstawowego. Ponieważ nie da się jednocześnie, jedną ręką przytrzymać hamulec i zmienić pozycje przekładni na dźwigni, w zasięgu kciuka, na dźwigni umieszczona jest blokada do samoczynnego utrzymania nacisku na hamulec. Przed rozpoczęciem jazdy koniecznym jest jednoczesne dodanie gazu i zluzowanie zablokowanego hamulca aby samochód nie cofnął się przy ruszaniu pod górę lub nie zaczął jechać natychmiast po włączeniu jazdy-to powodują sprzęgła hydrokinetyczne zamontowane już fabrycznie przy automatycznych skrzyniach biegów.

Gałka na kierownice:
Opisane czynności wykonuje tylko jedna prawa ręka. Aby lewa mogła stale bezpiecznie kierować samochodem musi być na kierownicy zamontowany specjalny uchwyt z obrotową gałką. Ponieważ ta ręka musi stale trzymać kierownicę i równocześnie czasem włączać kierunkowskazy i przełączać światła więc ten uchwyt musi być tak dopasowany do wielkości dłoni kierowcy, aby w pozycji kierownicy do jazdy na wprost palce dostały do odpowiednich przełączników.

Wszystkie opisane osprzęty montuje się w miejscach odpowiednio wytrzymałych i dostępnych z miejsca kierowania, tak aby wiele lat mogły być bezpiecznie i wygodnie użytkowane przez niepełnosprawnego kierowcę.

  Artykuł przygotowano na podstawie materiałów otrzymanych z firmy:

AUTOINWALIDA
ZAKŁAD PRZYSTOSOWANIA SAMOCHODÓW
DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Bielsko-Biała

www.autoinwalida.pl

Dodatkowe informacje