Fotel obrotowy

Problem z wsiadaniem i wysiadaniem z samochodu może dotyczyć zarówno kierowcy jak i pasażera niepełnosprawnego. W ramach adaptacji samochodu możliwe jest zamontowanie mechanizmu obrotowego fotela, co znacznie ułatwi, a w nie jednym przypadku umożliwi tą czynność.

Zasada działania mechanizmu obrotowego polega na obrocie fotela z jednoczesnym wzdłużnym przesuwem na prowadnicach po to, aby oparcie fotela przy obrocie minęło się z bocznym słupkiem drzwi. Wzdłużny przesuw fotela konieczny jest szczególnie w samochodach czterodrzwiowych, gdzie oparcie fotela w położeniu spoczynkowym znajduje się za słupkiem drzwi. W samochodach dwudrzwiowych wystarczy jedynie ruch obrotowy fotela. W mechanizmie obrotowym występuje jeszcze jedna para prowadnic służąca do przesuwu wzdłużnego samego fotela.

Zazwyczaj na mechanizmie obrotowym montowane są fotele zastępcze, ponieważ konieczne jest cięcie i spawanie takiego fotela – nienaruszony fotel fabryczny może się przydać przy sprzedaży samochodu. Stosowany jest fotel tzw.kubełkowy z integralnym zagłówkiem i dodatkowymi pasami stabilizującymi cztero lub sześcio punktowymi lub zwykły fotel zastępczy z dwoma podłokietnikami i regulowanym zagłówkiem - fotel można wyposażyć również w dodatkowe pasy stabilizujące.
Fotel obrotowy nie może być wyposażony w boczną poduszkę powietrzną, natomiast może posiadać napinacze pasów bezpieczeństwa.
Inną odmianą fotela obrotowego jest fotel obrotowy-opuszczany(sliding seat). Mechanizm obrotowy połączony jest tu z przekładnią łańcuchowa napędzaną silnikiem elektrycznym, sterowanym za pomocą pilota, oraz układem dźwigniowym, co w rezultacie umożliwia obrót fotela, jego wysunięcie razem z pasażerem poza obrys samochodu, a także jego opuszczenie do wysokości znakomicie ułatwiając przesadzenie osoby niepełnosprawnej z wózka na fotel samochodu.

 

Artykuł przygotowano na podstawie materiałów otrzymanych z firmy:

SZTAJNERT

Łódź

www.autoadaptacje.com

Dodatkowe informacje